יום חמישי, 2 במאי 2013

פנייה דחופה לשרת המשפטים ציפי לבני

‏01 מאי 2013
‏כ"א אייר תשע"ג
לכבוד
ח"כ ציפי לבני
שרת המשפטים
שלום רב,  

הנדון: בקשה דחופה לשינוי הנחיה של שרית דנה, לשעבר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה
קידום פרויקטים של פינוי בינוי ביוזמת בעלי הקרקע

אני פונה אלייך כב' שרת המשפטים בבקשה דחופה לשנות הנחייה מוקדמת של מי שהייתה עד לאחרונה המשנה ליועץ המשפטי לממשלה,  שרית דנה.


מסיבות תמוהות ביותר, החליטה שרית דנה לנקוט פרשנות עצמאית לחלוטין לחוק התכנון והבניה המאפשר לכל בעל עניין בקרקע להגיש תכנית על קרקע שבה הוא מחזיק. מספר פסקי דין שנדונו בבתי משפט מחוזיים קבעו כי גם למיעוט מבעלי הקרקע הזכות הלגיטימית להגיש ולייזום תכנית. מסיבותיה היא הורתה שרית דנה למנוע הגשת תכניות כאלו במידה והעירייה לא מצטרפת למגישי התכנית.

בהתבסס על החוק ועל התמיכה שכלל הגורמים מעניקים להליכי פינוי בינוי, יזמנו אנו, 144 משפחות ו-9 בעלי עסקים המתגוררים במתחם מוזנח ובמבנים מסוכנים שאינם עומדים בתקן לרעידות אדמה, תכנית שמטרתה לקדם הליך פינוי בינוי ברח' שלם 2-8 רמת גן.       בתחילת הדרך גם העירייה תמכה בתהליך וגם הועדה המחוזית תל אביב. הפרויקט מתוכנן להוסיף 400 יחידות ל-144 הקיימות ותכנונו נעשה בידי משרד אדריכלים שהסכים ללוות את הפרויקט ללא תמורה בשלב זה (כמו גם שאר בעלי המקצוע עד כה).

אלא שבשל שיקולים פוליטיים ציניים של ראש העיר הנוגעים למאבקים פוליטיים שאינם קשורים אלינו, הוא החליט למשוך את תמיכתו מהתכנית הזו כמו גם כלל התכניות על שכונת רמת שקמה, שכונה שאלפי תושביה משוועים לקידום פינוי בינוי משום שזו הדרך היחידה למעשה שבה נוכל לזכות בתנאי דיור נאותים.

מאחר ולמרות ניסיונות בלתי פוסקים מצידנו לקדם את הפרויקט בשיתוף עם העירייה הדבר לא צלח, החלטנו להגיש את התכניות לוועדה המחוזית בהסתמך על הסעיף המתיר לבעלי הקרקע לייזום תכנית. יודגש כי בעלי הדירות מחזיקים ב-86% מסך שטח המתחם.

לתדהמתנו התברר לנו שמשום שקיימת הנחייה של שרית דנה (כאמור, בניגוד לחוק התכנון המפורש ובניגוד לפסקי דין)  לא מתירים לנו להגיש את התכנית משום שהעירייה מחזיקה במיעוט מהשטח ואינה מצטרפת להגשה בשלב זה.

בכך הפכה שרית דנה את חוק התכנון לאות מתה והופכת את מאות המשפחות לבני ערובה בידי ראש עיר ציני שטובת תושביו אינה מעניינת אותו.

הרי כולם מדברים בצורך הדחוף לקדם פינוי בינוי. כולם טוענים שיש מחסור בקרקע למגורים. כולם טוענים שחייבים לצמצם את הבירוקרטיה שמונעת ממשפחות מעוטות יכולת לזכות בדירה חדשה באמצעות פינוי בינוי. אז אם כולם טוענים שהמצב בלתי אפשרי כיצד ניתן להסביר את המצב הנוכחי לפיו 80% מבעלי הדירות הסכימו לפרויקט ועדיין מונעים מהם לקדם את הפרויקט בעצמם?? כיצד קורה שהנחיה משפטית שאינה הגיונית לחלוטין משתקת את יכולתם של בעלי הקרקע לייזום תכניות בעצמם?

לו העירייה באמת מתנגדת לפרויקט, היא מוזמנת להביע את התנגדותה בהליך ההפקדה של התכנית. מאחר ואנו יודעים בוודאות שהדרג המקצועי בעירייה תומך בפרויקט, ברור כי ההתנגדות היא לחלוטין לא עניינית ופוגעת בזכותנו הבסיסית והלגיטימית לשפר את תנאי חיינו.

אני פונה אלייך בשם 144 משפחות ו-9 בעלי עסקים, רובן מתגוררות בדירות של 30-70 מ"ר זעירות המשוועות לקידום והצלחת הפרויקט ומבקשך להנחות את מחליפתה של שרית דנה לבטל לאלתר את ההנחיה הלא סבירה הזו שמונעת לא רק מאיתנו אלא מאלפי בעלי הקרקע במדינה להגיש תכניות שהיו יכולות להוסיף עשרות אלפי יחידות דיור בשנים הקרובות.

בברכה,               
יוסי עזרא, נציג דיירים


העתקים:
שר הפנים – ח"כ גדעון סער
שר הבינוי והשיכון – ח"כ אורי אריאל
יועץ משפטי משרד הפנים - עו"ד יהודה זימרת
יו"ר ועדת הפנים – ח"כ מירי רגב
בא כוח הדיירים, עו"ד אייל מאמו – משרד אגמון – רוזנברג
מנהל הפרויקט – מר יורם אסידון      

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה